اسماعیل خلیلی Esmaeil Khalili

با خدا باش پادشاهی کن بی خدا باش هر چه خواهی کن

اسماعیل خلیلی Esmaeil Khalili

با خدا باش پادشاهی کن بی خدا باش هر چه خواهی کن

سخنان فیروزه ای حضرت علی (ع) درباره انسان‌ و خدا

اخلاص‌ورزی‌

1. اَلاِْخْلاص‌ُ اَعْلی‌ فَوْزٍ.

برترین‌ پیروزی‌ اخلاص‌ است‌ ( زیرا با اخلاص‌ به‌ خوشبختی‌ این‌ سرا و آن‌ سرامی‌توان‌ رسید و کدامین‌ پیروزی‌ از آن‌ برتر است‌؟).حدیث‌ 621/2

2. اَلاِْخْلاص‌ُ ثَمَرَة‌ُ الْیَقین‌ِ.

اخلاص‌، نتیجة‌ یقین‌ (به‌ پاداش‌های‌ خداوندی‌) است‌.حدیث‌ 853/2

ادامه مطلب ...

قاسطین‌، مارقین‌ و ناکثین‌

مقدّمه‌

چه‌ آفت‌هایی‌ سبب‌ شد، پس‌ از رحلت‌ پیامبر اکرم‌(ص)، حکومت‌سلطنتی‌ اموی‌ بر مسلمانان‌ حاکم‌ شود؟ چگونه‌ ارزش‌ها و مقدساتی‌ که‌ درجامعه‌ ریشه‌ دوانده‌ بودند، به‌ تدریج‌ رنگ‌ باختند و به‌ شعارهایی‌ ظاهری‌ وبی‌محتوا تبدیل‌ شدند؟

روی‌ بر تافتن‌ مردم‌ از امام‌ علی‌(ع) که‌ بخشی‌ از واقعیت‌ تلخ‌ تاریخ‌ اسلام‌می‌باشد یکی‌ از عوامل‌ تحریف‌ و تبدیل‌ سنت‌ نبوی‌ است‌ که‌ آثار آن‌ تا امروزادامه‌ دارد 

ادامه مطلب ...

فطرت و خداشناسی

در باب‌ توحید سه‌ مسأله‌ مهم‌ مطرح‌ است‌ که‌ باید نقش‌ فطرت‌ را دربارة‌آنها بررسی‌ کنیم‌. این‌ سه‌ مسأله‌ عبارتند از:

1 ـ خداجویی‌.

2 ـ خداشناسی‌.

3ـ خداباوری‌ یا خداپرستی‌.

بررسی‌ نقش‌ فطرت‌ در ارتباط‌ با مسائل‌ یادشده‌، هم‌ برای‌ متکلمان‌ الهی‌حایز اهمیت‌ است‌ و هم‌ برای‌  

ادامه مطلب ...

دین و سیاست از منظر امام خمینی

شرح‌ نظریات‌ سیاسی‌ «امام‌» را با بررسی‌ اجمالی‌ نظر وی‌ در موردرابطه‌ای‌ که‌ باید میان‌ افکار مذهبی‌ و قدرت‌ سیاسی‌ برقرار باشد به‌پایان‌ می‌بریم‌. این‌ بررسی‌ را به‌ چند دلیل‌ به‌ پایان‌ این‌ نوشتار منتقل‌کردیم‌. اوّل‌ آنکه‌ این‌ مبحث‌ می‌تواند نتیجه‌گیری‌ همه‌ مباحث‌ گذشته‌باشد و قاعده‌مندی‌ مباحث‌ و نظرات‌ سیاسی‌ گذشته‌ را باعث‌ گردد.دوّم‌ آنکه‌ تعامل‌ دین‌ و سیاست‌ مهمترین‌ راه‌حلی‌ است‌ که‌ امام‌ حل‌مسائل‌ اساسی‌ انسانهای‌ عصر خویش‌ ارائه‌ کرده‌ است‌ و این‌ راه‌ حلّی‌است‌ که‌ می‌تواند فراراه‌ انسانهای‌ قرن‌ پانزده‌ اسلامی‌ و بیست‌ و یکم‌میلادی‌ باشد که‌ درآینده‌ برای‌ حل‌ مسائل‌ سیاسی‌ خود بسیاری‌ ازکشورها به‌ ویژه‌ کشورهای‌ جهان‌ سوّم‌ اقتصادی‌ از راه‌حل‌ امام‌ استفاده‌کنند.

ادامه مطلب ...

حدود اختیارات‌ ولی‌فقیه‌

برای‌ درک‌ اندیشه‌ «ولائی‌» امام‌ در مورد ولایت‌ فقیه‌ هیچ‌ چیزمهمتر از این‌ نیست‌ که‌ ما نظر او را درباره‌ کلمه‌ «مطلقه‌» و محدوده‌(مشروطه‌) درست‌ بفهمیم‌ و از هرگونه‌ اشتباه‌ در این‌ باره‌ احتراز کنیم‌،شاید گفتن‌ این‌ حرف‌ اغراق نباشد که‌ تصوّری‌ که‌ امام‌ از کلمه‌ «مطلقه‌»در ذهن‌ خود داشت‌ به‌ منزله‌ کلیدی‌ است‌ که‌ با در دست‌ داشتن‌ آن‌ به‌قسمتی‌ از قلمرو اندیشه‌ سیاسی‌ وی‌ که‌ بیشتر مورد مناقشه‌ قرارگرفته‌می‌توان‌ وارد شد.

ادامه مطلب ...

آیین‌ کشورداری‌ در عرصه‌ سیاست‌ و اجتماع‌ از منظر حضرت علی (ع)

. وحدت‌ و اتحاد

از دیدگاه‌ امام(ع) وحدت‌ و اتحاد از عناصر اصلی‌ حکومت‌ و اداره‌ کشوراست‌. آن‌ حضرت‌ فراوان‌ بر حفظ‌ آن‌ تأکید دارند و آن‌ را نعمتی‌ الاهی‌میدانند که‌ هیچ‌ قیمتی‌ بر آن‌ نمی‌توان‌ نهاد.

خدای‌ سبحان‌ بر جماعت‌ این‌ امت‌ منت‌ نهاد، آن‌گاه‌ که‌ میانشان‌ عقد الفت‌بست‌؛ الفتی‌ که‌ در سایه‌ آن‌ قدم‌ می‌زدند و در پناه‌ آن‌ می‌آرمیدند؛ همراه‌ بانعمتی‌ که‌ هیچ‌ یک‌ از آفریدگان‌ بهای‌ آن‌ ندانند،زیرا بهایش‌ از هر بهایی‌ بیش‌است‌ و ارجش‌ از هر ارجمندی‌ برتر.

ادامه مطلب ...

آیین‌ کشورداری‌ در عرصه اقتصاد از منظر حضرت علی (ع)

حکومت‌ و دولت‌ اسلامی‌ باید به‌ منظور دستیابی‌ به‌ عدالت‌ و پیشرفت‌ واصلاح‌امور در عرصه اقتصاد، راه‌هایی‌ را برای‌ پیشگیری‌ از تمرکز ثروت‌، حیف‌ و میل‌شدن‌ اموال‌ عمومی‌، جلوگیری‌ از تبعیض‌های‌ اقتصادی‌، مبارزه‌ با فقر، و همچنین‌تشویق‌ و ترغیب‌ و زمینه‌ سازی‌ گسترش‌ فعالیت‌های‌ اقتصادی‌ در پیش‌ بگیرد. در این‌فصل‌ دیدگاه‌ و اقدامات‌ امام(ع) در بعضی‌ از این‌ موارد مطرح‌ می‌شود.

ادامه مطلب ...