اسماعیل خلیلی Esmaeil Khalili

با خدا باش پادشاهی کن بی خدا باش هر چه خواهی کن

اسماعیل خلیلی Esmaeil Khalili

با خدا باش پادشاهی کن بی خدا باش هر چه خواهی کن

سفارشات پیامبر اسلام به امیر المومنین علی (ع)

یا على؛ از نشانه‌هاى یقین این است که دیگران را بدان چه مستوجب خشم خداست خشنود نسازى، و به آنچه خدا نصیبت ساخته شکر غیر او را نکنى، و دیگرى را بر آنچه خداوند از تو بازداشته بد نگوئى، چرا که حرص آزمند آورندۀ روزى نیست، و نه بیزارى کسى آن را بازمى‌دارد، بدرستى که خداوند به فرمان و بخشش خویش نشاط و شادى را در یقین و خشنودى قرار داد، و سختى و غم را در تردید و عصبانیّت.

اى على: هیچ فقرى سخت‌تر از نادانى، و هیچ اندوخته‌اى سودمندتر از خردمندى و هیچ تنهایى و غربتى هراس انگیزتر از خودبینى نیست، و نیز هیچ درخواستى نیکوتر از مشورت، و هیچ خردى همچون عاقبت اندیشى، و هیچ فخرى چون خوشرفتارى و هیچ عبادتى همانند فکر و اندیشه نیست.

اى على: دروغگوئى آفت کلام، و فراموشى بلاى دانش، و تنبلى بلاى عبادت، و منّت گذاشتن بلاى بخشش، و ستمگارى بلاى شجاعت، و خودبینى بلاى زیبائى، و فخر فروشى بلاى افتخار خانوادگى است.

اى على: ترا به راستگوئى سفارش مى‌کنم، و هیچ گاه دروغ از لبانت خارج نشود، و هرگز بر خیانتى دلیر مشو، و از خدا چنان پروا کن که گوئى او را مى‌بینى، و مال و جانت را فداى دینت کن، و خود را به رفتار نیک بیاراى، و از اخلاق و صفات بد بر حذر باش.

اى على: محبوبترین کردار در نزد خداوند سه چیز است: عامل به واجبات الهى از عابدترین مردمان، و آنکه از حرام خدا پروا کند از پارساترین خلق است، و قانع به روزى مقدّر خداوند از بى‌نیازترین مردمان است.

اى على: سه عمل در شمار خوبیهاى رفتار است: پیوستن با کسى که از تو گسسته، بخشش به کسى که از تو دریغ داشته، و عفو کسى که به تو ستم روا داشته است.

اى على: سه چیز مایۀ نجات است: حفظ زبانت، و گریۀ بر لغزشهایت، و آنکه خانه‌ات محلّ راحت و پذیرائى تو باشد.

اى على: سه چیز از بهترین رفتار است: رعایت إنصاف مردم، و همدردى با برادر دینیت براى رضاى خدا، و یاد خدا در هر حال.

اى على: سه گروه در شمار میهمانان الهى‌اند: آنکه براى خشنودى خدا به دیدار برادر مؤمنش بشتابد زائر خداست، پس گرامیداشت و اجابت دعایش به عهدۀ خداوند است. و نمازگزارى که با تعقیبات؛ دو نماز را بهم متّصل نماید؛ میهمان خداست و گرامیداشت میهمان او با خود او است، و آنکه به حجّ و عمره رود پس او بر خدا وارد شده و اکرامش بر خدا لازم آید.

اى على: سه کار در دنیا و آخرت پاداش پذیر است: سفر حجّ که فقرزداست، و کمک به بینوایان که بلا گردان است، و آمد و شد با خویشان (صلۀ رحم) که بر عمر بیفزاید.

اى على: سه خصلت اگر در فرد نباشد کارش راست نیاید: پاکدامنى تا او را از نافرمانى خدا باز دارد. دانشى که بواسطۀ آن از بیخردى نادان برهد. خرد و عقلى که در پرتو آن با مردم کنار بیاید.

اى على سه گروه در روز جزا در سایۀ عرش الهى باشند: کسى که آنچه براى خود مى‌پسندد بر برادرش نیز بپسندد، و دیگر آنکه او را کارى رسیده تا از رضایت یا عدم رضایت پروردگار بدان کار خاطرش آسوده نشود قدم از قدم بر ندارد، و کسى که تا خویش را از عیبى إصلاح نکند برادرش را بدان عیب خورده نگیرد، چرا که هر زمان عیبى را از خویش برطرف کرده و خود را إصلاح کند عیبى دیگر ظاهر شود، و مرد را همان بس که به خود پردازد.

اى على: سه چیز از درهاى خیر است: بخشش دل، و خوش زبانى، و تحمّل در برابر آزار.

اى على: در تورات آمده است: چهار چیز در کنار چهار چیز است: کسى که

روز را با حرص به دنیا آغاز کند بتحقیق بر خدا خشم کرده، و آنکه از اندوهى که او را رسیده گله کند بر خدا گله‌مند شده، و آن کس که در برخورد با شخص ثروتمند خود را زبون سازد دو سوم دینش بر باد رود، و دوزخیان این امّت از آنانند که آیات الهى را به تمسخر و بازیچه مى‌گرفته‌اند.

[اى على]چهار چیز هم ردیف چهار چیز است: آنکه حکومت یابد مستبدّ شود، و آنکه مشورت نکند پشیمان شود، آنچه دهى همان ستانى، فقر مرگ اکبر است. سپس از آن حضرت سؤال شد: منظور از فقر نداشتن طلا و نقره است؟ فرمود:

فقر در دین است.

اى على: روز قیامت تمام چشمها گریان است مگر سه چشم: دیده‌اى که در راه خدا و طاعت بیدارى کشیده، و دیگر آنکه از ممنوعات الهى چشم پوشیده، و دیگر آن چشمى که از ترس خدا اشک ریخته.

اى على: خوشا به حال آنکه در حضور خدا بر گناهانى که جز خداوند بر آن آگاه نیست مى‌گرید.

اى على: سه چیز موجب هلاکت و سه چیز نجات دهنده است: امّا سبب هلاک: پیروى هواى نفس، و بخل حاکم بر وجود انسان، و سوم: خودپسندى است. أمّا نجات بخش: رعایت إنصاف در حال خشنودى و خشم، و میانه‌روى در ثروت و فقر، و ترس از خدا در نهان و آشکار چونان که تو او را مى‌بینى، و اگر تو او را نمى‌بینى او که تو را مى‌بیند.

اى على: در سه کار دروغ جایز است: خدعه در جنگ، و وعده به همسر، و إصلاح بین مردم.

اى على: در سه کار سخن راست ناروا است: سخن چینى، نقل کردار ناپسند زن براى همسرش، و تکذیب دعوى نیکوکارى.

اى على: چهار چیز به هدر رود: خوردن پس از سیرى. چراغ در شب ماهتاب. و کشت و زرع در نمکزار. و نیکى به افراد نااهل.

اى على: کیفر چهار عمل سریع است: پاسخ خوبى به بدى. و آنکه به تو ستم کند بدون اینکه تو او را بیازارى. و دیگر هم پیمانت، در حالى که نیّتت وفاى به اوست و قصد او خیانت به تو است. و آنکه با او صلۀ رحم کنى و او پیوند خود را با تو بگسلد.

اى على: اگر چهار چیز در کسى باشد اسلامش کامل است: راستى، شکر، حیاء، و خوش رفتارى.

اى على: کم توقّعى از دیگران بى‌نیازى نقد است، و پر توقّعى فقر و تهى دستى حاضر.  

 

 

منبع : کتاب تحف العقول ص15

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد