اسماعیل خلیلی Esmaeil Khalili

با خدا باش پادشاهی کن بی خدا باش هر چه خواهی کن

اسماعیل خلیلی Esmaeil Khalili

با خدا باش پادشاهی کن بی خدا باش هر چه خواهی کن

آئین همسردارى

و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها )) خداوند مى فرماید: از نشانه هاى پروردگار این است که همسرى از خودتان آفرید تا نزد او آرام گیرید. ((

آئین همسردارى : بخش اول - وظایف زن یا شوهردارى 
1-
آرامش بخشیدن 
و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها )) خداوند مى فرماید: از نشانه هاى پروردگار این است که همسرى از خودتان آفرید تا نزد او آرام گیرید. ((
نظام خانواده به تناسب روحیات و توان زن و مرد، برنامه ریزى مى شود، یکى از وظائف مهم بانوان ، تعدیل عواطف و مهیا کردن فضاى آرام و با صفا در میان خانه است ، بانوان به لحاظ لطافت و حساسیت روح ، مسئول تنظیم آرامش و صفاى خانواده مى باشند.اگر مردى بر اثر ضعف نفس ، و یا برخورد با مشکلات و سختى روح و یا به هر دلیل موجه یا ناموجه ، عصبانى شد، بر یک بانوى فهمیدم لازم است ، بیش از آنکه خود را رقیب حساب کند، همانند یک پرستار دلسوز، به فکر آرام کردن روح و روان شوهر و اهل خانه باشد، تا پس از فروکش کردن گردو و غبار خشم و به کار افتادن عقل و فکر، آن موقع با هم صحبت کنند و این کار اگر چه از دو طرف لازم است ولى مسئولیت بیشتر به عهده زن است ، و به همین لحاظ است که در روایات متعدد به زنان توصیه شده است . تا تلاش کنند رضایت شوهر را بدست آورند، و دیدیم که قرآن از زنها بعنوان آرامش دهنده یاد نموده است ، در روایتى از حضرت على علیه السلام نقل شده است که فرمود: وقتى به زهرا نگاه مى کردم ، هر غم و غصه اى که داشتم برطرف مى شد.همچون گل شکفته ، شادى آفرین باشید 
زنان باید شادى آفرین خانه باشند، سنگ صبور خانه زن است ، همیشه مى باید نبض عواطف و جو اخلاقى خانه را معتدل نگاه دارد، پیامبر اکرم (ص ) در آن حدیث زنى را شایسته و پر سود دانست که گاه مرد به او نگاه کند و شادمان شود، پس گره از ابرو باز کنید، و با استقبال گرم و صورت خندان ، گلهاى محبت را در زندگى شکوفا کنید، چرا که حضرت على علیه السلام فرمود: زن گل است پس باید همچون گل شکفته ، در گلستان خانواده شادى آفرین باشید.

همه روزه اگر غم خورى غم مدار

چو شب غم گسارت بود در کنار

2- به شوهر خود در امور دین و دنیا کمک کنید 
ثلاثه للمؤ من فیها راحة ... و امراة صالحة تعینه على امر دنیا و الاخرةامام صادق علیه السلام فرمود: سه چیز براى مؤ من راحتى است ، از جمله فرمود: زن شایسته اى که کمک کار او در دنیا و آخرت باشد.یک بانوى فهمیده کسى است که علاوه بر انجام مسئولیت خانه و امور تربیتى فرزندان ، و وظائف دینى خود، به شوهر خویش در راه انجام کارهاى نیک پسندیده نیز کمک کند، زن مى تواند بهترین تشویق کننده مرد در انجام واجبات و ترک محرمات ، و بالاتر از آن ، انجام مستحبات و ترک مکروهات باشد.پذیرا شدن میهمان با روى باز از طرف زن و یا توصیه به صله رحم و یا انفاق به نیازمندان ، دقت و مراقبت در انجام امور دینى مثل نماز و روزه و خمس و مانند اینها همراه با قناعت و ایجاد فرصت کار خیر، مى تواند کمک مهمى به شوهر باشد.زن مى بایست از حساسیت موقعیت خود، در راه انجام امور اخروى و معنویات استفاده کند، تا خود و شوهر و فرزندان خود را در کانونى سرشار از معنویات و منور به نور الهى قرار دهد، در روایت است که بعد از عروسى حضرت فاطمه و حضرت على پیامبر اکرم از حضرت على علیه السلام پرسیدند خانواده خود را چگونه یافتى ؟ ایشان جواب داد: (( نعم العون على طاعة الله )) فاطمه را بهترین کمک در راه فرمانبردارى خدا یافتم .اینطور نباشد که بانوان در امور دنیا صرفه جو و کمک کار باشند، اما در امور آخرتى دریغ کنند، و یا مانع شوهر باشند.شوهر و فرزندان خود را به نماز به روزه و به انفاق ، به قرائت قرآن ، به مسجد و جماعت و جلسات و دوستى و صفا دعوت کنید.
3-
امانتدارى 
زن باید نسبت به اموال و اسرار شوهر امین باشد
 
و زوجه مؤ منة تسره اذا نظر الیها و تحفظه اذا غاب عنها فى نفسها و ماله  پیامبر اکرم (ص ) از خداوند عزوجل نقل مى کند که فرمود: وقتى بخواهم خیر دنیا و آخرت را براى مسلمانى گرد آورم (چهار چیز به او مى دهم اول ) دلى متواضع و با پروا (دوم ) زبانى که با ذکر گوید، (سوم ) بدنى که بر بلا صبر و استقامت کند (چهارم ) زن با ایمانى که چون به او نگاه کند، خوشحال و شاد شود، و در نبودن شوهر عفیف و در اموال شوهرش امین باشد.یکى از صفات مهم که بانوان باید آن را به شدت رعایت کنند امانت دارى است ، طبیعت و صمیمیت زندگى مشترک ایجاب مى کند که زن و مرد، نسبت به برخى اسرار یکدیگر آگاه شوند و مى بایست ، تا آخر عمر آن را در سینه نگاه دارند.حفظ عفت براى زن در وقتى شوهر غایب است و دورى از نامحرم و با دیگران سخنان تحریک آمیز نگفتن ، مقتضاى امانت و عفت است .اسرار خانوادگى همانند کمبودهاى اقتصادى ، یا روحى و اخلاقى و یا نواقص جسمى ، همه و همه باید مثل یک امانت نگه دارى شود، زن یا مرد که نتوانند زبان خود را کنترل کنند و نسبت به آبروى خود و همسر خود و یا خانواده بى اعتنا باشند، زندگى موفقى نخواهد داشت .پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: (( المجالس بالامانة )) . مجلسها امانت است ، هر چه در خانه مى گذرد و یا گفته مى شود، مخصوصامسائل زناشویى قابل بازگو کردن نیست ، هر چند طرف شما پدر یا مادر و مانند اینها باشد.در این میان مواظب باشید، هنگام عصبانیت و خشم مبادا سخنى بر زبان آرید و یا رازى را پیش دیگران فاش کنید که دلالت بر پستى و سردى رابطه شما کند، که در این صورت صلح و صفا را بر روى خود بسته اید.بعد دیگر امانت دارى که بیشتر به بانوان اختصاص دارد، حفظ اموال شوهر در خانه است ، تمامى اموال مرد، در دست همسرش امانت است ، و مى باید به قانون امانت با آنها رفتار کند، بنابراین استفاده نابجا از وسایل زندگى ، عدم مراقبت از ابزار و اثاث خانه ، و عدم دقت در استفاده از آنها و بى توجهى در پخت و پز، که موجب خسارت و صدمه بر اموال مى شود، خلاف امانتدارى است .یک بانوى آگاه هیچوقت بى اجازه و بدون رضایت شوهر چیزى به کسى نمى دهد، بیش از حد معمول میهمان دعوت نمى کند، در مراقبت از لباسها و ظروف دقت مى کند، و خلاصه در زندگى اعتماد کامل شوهر را نسبت به خویش جلت مى کند.آیا مثل این زن پیدا مى شود؟! اصمعى مى گوید: در بیابان مى رفتم که به خیمه اى رسیدم ، بانویى از خیمه بیرون آمد که در زیبایى چون آفتابى بود که از افق طلوع مى کند یا چون ماه که از پشت ابر تیره نمایان شود، پیش آمد و (به رسم میهمان نوازى ) به من خوش آمد گفت : سپس اشاره کرد به مکانى که فرود آیم ، از مرکب ، پائین آمدم و ظرف آبى در خواست کردم ، گفت : شوهرى دارم که بى اجازه او نمى توانم در آب و نان او دست بزنم ، و از او هم اجازه نگرفته ام که میهمان را ضیافت کنم ، بله خودم اجازه دارم که چون تشنه و گرسنه شدم به مقدار احتیاج مصرف کنم اما اکنون تشنه نیستم ، وگرنه سهم آب خود را به تو مى دادم ولى شربتى از شیر که غذاى من است به تو مى دهم ، و سپس ظرف شیرى را پیش من نهاد، اصمعى مى گوید من از عقل و زبان گویا و ملیح وى متحیر ماندم .در این هنگام عربى سیاه چهره از گوشه بیابان پیدا شد با صورتى بسیار زشت ، وقتى مرا دید مرحبا گفت ، زن پیش دوید و عرق پیشانى وى را پاک کرد و چنان او را خدمت کرد که زنان برده به صاحبان خود نمى کنند، فردا که خواستم بروم به آن زن گفتم ، عجب است که زیباروئى مثل تو به زشت روئى مثل شوهرت ، چنین دلبسته است و با وجود این زشتى ، به او این همه خدمت مى کنى ؟
زن گفت : حدیثى شنیده ام که رسول الله (ص ) فرموده است : ایمان دو نیمه دارد، نصف آن صبر است و نصف دیگرش شکر، چون خداوند به من زیبایى عطا کرده است ، من سپاسگذارى مى کنم و در مقابل آن سختى که از نا زیبائى صورت شوهرم متحمل مى شوم ، صبر مى کنم تا تمام ایمانم سالم ماند، اصمعى گوید از این سخن بسیار تعجب کردم و در عفت و پارسائى مثل تو ندیدم .4- کم خرج باشید 
المراة الصالحة احد الکاسبین پیامبر اکرم (ص ) فرمود: همسر شایسته یکى از دو کاسب است .یکى از وظائف مهم زن ، تعدیل خواسته هاى خویش نسبت به در آمد زندگى مى باشد، زن نباید تنها به خواسته هاى خود و یا فرزندان و یا مخارج زندگى نظر کند، و امکانات و مخارج مرد را نادیده بگیرد، و با ناراحتى و خشم و بهانه گیرى را تلخ و سخت نماید.آرى طبق آن حدیث شریف ، هرگاه زن با عقل و سلیقه خود خوشبختى خانواده را تاءمین کند، اثر کار او کمتر از کسب و کار شوهر نیست ، زیرا حفظ درآمد همانند تلاش براى درآمد ارزشمند است . و در روایتى حضرت فاطمه به حضرت على علیه السلام فرمود:پیامبر به من فرمود: از پسر عمویت (حضرت على ) چیزى مخواه ، اگر آورد که خوب وگرنه از او درخواست مکن  (یعنى او را تحت فشار قرار نده ).زن با برکت  
 
من برکت المراة خفة مؤ منة و تیسیز ولدها.امام صادق علیه السلام فرمود: از برکت زن این است که کم خرج و آسان زا باشد، و پر خرج بودن و مشکل زا بودن او شوم اوست .بنابراین بانوان براى هرچه بیشتر شدن این برکت باید تلاش کنند، البته ، تنگ نظرى نابجا، و صرفه جوئى هاى احمقانه ، که موجب آبرو ریزى و مریض ‍ شدن و سخت گیریهاى بى مورد مى شود، با قناعت و اعتدال در زندگى فرق دارد.سخن در تناسب درآمد و مخارج است ، نه بخیل بودن و با وجود امکانات ، بخاطر حرص و بخل ، خود و خانواده را تحت فشار قرار دادن .

زن خوب فرمانبر پارسا

کند مرد درویش را پادشا

برو پنج نوبت بزن بر درت

چو یارى موافق بود در برت

5- اطاعت  (( اذا صلت المراة خمسها و صامت شهرها و حجت بیت ربها و اطاعت زوجها و عرفت حق على (علیه السلام ) فلتدخل من اى ابواب الجنان شائت )) امام صادق علیه السلام فرمود: زن وقتى (پنج کار را انجام دهد بهشتى است ) نمازهاى پنجگانه را بجا آورد و ماه مبارک رمضان را روزه بگیرد و حج خانه خدا را (در صورت استطاعت ) انجام دهد و از شوهرش ‍ نیز اطاعت کند، به حق حضرت على علیه السلام نیز آگاه باشد، از هر درى از درهاى بهشت که خواست وارد شود.اطاعت و فرمانبردارى ، لازمه مدیریت مرد در خانه و لازمه صفا و صمیمیت محیط خانواده است ، این اطاعت ، نسبت به مسائل جنسى و امورى که مربوط به مسائل زناشوئى و کامیابى ، و هر چه مربوط به این مسئله است جنبه واجب دارد، همچنانکه در خروج از خانه نیز واجب است زن از مرد اجازه بگیرد.اما در امور دیگر جنبه توصیه و لازمه نظم و سعادت خانواده و موجب صفاى بیشتر خواهد بود، البته مساءله اطاعت در بسیارى از موارد جنبه متقبل دارد، و تا آنجا که شرع و عقل مجاز مى دانند و مسائل ضد اخلاقى در بر نداشته باشد، توجه به خواسته هاى بجاى همسر فهمیده مانعى ندارد، و چه بسا موجب افزایش محبت است . البته سخن در اطاعت جائز است ، وگرنه اگر زن یا مرد، درخواست نامشروع و حرامى داشته باشند، چه در امور جنسى و چه در امور دیگر قابل پذیرش نیست ، و هیچ بانوئى حق ندارد، بخاطر شوهر خود را به حرام آلوده کند، حجاب و عفت او نیز از واجبات است ، و اگر شوهرى در اثر بى غیرتى ، همسر خود را وادار به بى حجابى و یا بد حجابى و یا وارد شدن در مجالس حرام و غنا و اینگونه امور کند، بر زن حرام است که از او اطاعت کند، بلکه مى باید شوهر خود را از حرام باز دارد.اطاعتهاى واجب  
1-
مسائل جنسى  
2-
خروج از منزل  بر زن واجب است که در مسائل جنسى همواره و در هر شرایطى (جز در حرام مثل آمیزش در حال روزه و یا حیض ) خود را در اختیار شوهر قرار دهد و او را منع نکند.براى خروج از خانه نیز حتما مى بایست بدون اجازه شوهر اقدام نکند، و این دو مساءله در روایات متعدد تذکر داده شده است و ما در جلد اول در فصل آمیزش جنسى آن را توضیح داده ایم .امام باقر علیه السلام فرمود: زنى نزد پیامبر اکرم (ص ) آمده عرض کرد: یا رسول الله حق شوهر بر زن چیست ؟ حضرت فرمود: او را اطاعت کند و نافرمانى نکند، از خانه او چیزى صدقه ندهد و روزه مستحبى نگیرد مگر با اجازه شوهر، که اگر بى اجاره خارج شود، ملائکه آسمان و زمین و ملائکه رحمت و غضب همه او را لعنت مى کنند تا برگردد.آن زن پرسید: یا رسول الله چه کسى بیش از همه بر گردن مرد حق دارد؟ حضرت فرمود: پدر، چه کسى بیش از همه بر زن حق دارد؟ حضرت فرمود: شوهر - الحدیث .در حدیث دیگرى پیامبر اکرم (ص ) به زنها فرمود: نماز خود را طول ندهید تا شوهرهاى خود را مانع (کامیابى ) شوید و در روایت دیگرى حضرت راجع به زنى که شوهرش با او کار دارد اما او آنقدر معطل مى کند تا شوهر به خواب رود فرمود: این زن همواره در لعنت ملائکه است تا شوهرش بیدار شوددر خانه بنشین و از شوهرت اطاعت کن 
در زمان پیامبر(ص ) مردى از انصار بخاطر کارى به مسافرت رفت و با زنش ‍ عهد کرد که از خانه بیرون نرود تا او برگردد، در این میان پدر آن زن مریض ‍ شد، به پیامبر پیغام داد که شوهرم به سفر رفته و با من عهد کرده که از خانه بیرون نروم تا برگردد، اما اکنون پدرم مریض شده آیا دستور مى دهى به عیادت او بروم ؟ حضرت فرمود: نه در خانه ات بنشین و حرف شوهرت را گوش کن ، تا این که پدرش مرد، آن زن به پیامبر پیغام داد یا رسول الله پدرم مرد آیا دستور مى دهى (در مراسم ) او حاضر شوم ؟ حضرت فرمود نه در خانه ات بنشین و از شوهرت اطاعت کن ، وقتى پدرش را دفن کردند، پیامبر شخصى را نزد آن زن فرستاد که به او بگوید، همانا خداوند تو را و پدرت را به خاطر اطاعت تو از شوهرت آمرزیداختیارش با شوهر است  در روایت است که یهود مدینه که در همسایگى حضرت فاطمه علیه السلام بودند، مجلس عروسى داشتند، نزد پیامبر اکرم (ص ) آمدند و از حضرت تقاضا کردند به خاطر حق همسایگى ، اجازه دهد دخترش حضرت فاطمه علیه السلام به مجلس آنها آید و مجلس آنها را رونق دهد، پیامبر اکرم (ص ) فرمود: فاطمه همسر على بن ابیطالب است ، و در اختیار اوست ، (یعنى زن هر چقدر هم با فضیلت باشد براى خروج از خانه باید از شوهرش اجاره بگیرد.)
6-
آراسته بودن 
زن همواره باید براى شوهر آراسته باشد.لاینبغى للمراة تعطل نفسها و لو تعلق فى عنقها قلادة - الحدیث . امام باقر علیه السلام فرمود: براى زن سزاوار نیست که (رسیدگى به ) خود را رها کند، گرچه با انداختن یک گردنبند باشد.پیامبر اکرم (ص ) نیز به زنى که از حقوق شوهر پرسیده بود فرمود: بر زن است که با بهترین عطر، خود را خوشبو کند، و بهترین لباس خود را بپوشد، و با بهترین زینت خویش ، خود را زینت دهد و هر صبح و شب خود را بر شوهر عرضه کند.آرى روایات اسلامى در این باره متعدد است ، و یک بانوى آگاه متوجه است که ، مبنا و اساس زندگى مشترک بر محبت و ارضاء غریزه جنسى استوار است ، و این دو مهم هر دو احتیاج به زیبایى و آراسته بودن دارد.راجع به آراسته بودن زن و مرد در جلد اول توضیح بیشترى داده ایم ، به آنجا مراجعه شود.آئین همسردارى : قسمتى از روایات اسلامى در کیفیت شوهردارى 
جهاد زن 
(( جهاد المراة حسن التبعل .))
امام هفتم (ع ) فرمود: جهاد زن به نیکو شوهردارى است (زیرا زندگى و سامان دادن به آن و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات مادى و معنوى کمتر از جهاد نیست .رضایت شوهر براى بانوان اصل است  زنى نزد پیامبر اکرم (ص ) آمده بود کارى داشت حضرت فرمود، مادران مشتاق و با محبت به فرزندان خود، اگر نبود برخورد تند آنها به شوهرانشان به آنها گفته مى شد بى حساب وارد بهشت شوید (بانوان در گفتار و رفتار در خواستهاى خود همواره باید توجه داشته باشند که رضایت شوهر براى ایشان یک اصل است که سعادت آنها تا حد زیادى به آن بستگى دارد لباس ‍ و خانه و اثاث و سایر اشیاء اگر با خشم شوهر همراه باشد بى ارزش و ناچیز است ).غسل توبه 
امام صادق علیه السلام فرمود: هر زنى که شب بخوابد در حالى که شوهرش ‍ بر او به حق خشمگین باشد، هیچ نمازى از او قبول نیست تا اینکه شوهرش ‍ از وى راضى گردد، و هر زنى که براى غیر شوهر خود را خوشبو کند، خداوند هیچ نمازى از او قبول نکند تا اینکه از خوشبو کردن غسل کند همچنانکه از جنابت غسل مى کند.این زن کارمند خداست . مردى به پیامبر(ص ) عرضه داشت : همسرى دارم که چون وارد خانه مى شوم به استقبالم مى آید و هنگام بیرون رفتن بدرقه ام مى کند، و چون مرا غصه دار ببیند مى گوید: چرا ناراحتى ؟ اگر به خاطر روزى است که دیگرى (خدا) عهده دار است و اگر به خاطر آخرت است ، خدا غصه ات را زیاد کند (تا بیشتر به فکر قیامت باشى و مرتکب حرام نشوى ).پیامبر اکرم (ص ) فرمود: همانا خداوند کارمندى دارد که این زن از کارمندان خداست براى او نیمى از اجر شهید است .

کرا خانه آباد و همخوابه دوست

خدا را به رحمت نظر سوى اوست

همه روز غم خورى غم مدار

چو شب غمگسارت بود در کنار

پاداش زن صبور 
(( من صبرت على سوء خلق زوجها اعطاها مثل ثواب آسیه بنت مزاحم . ))
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: هر زنى که بر بداخلاقى شوهرش ‍ صبر کند مانند پاداش آسیه به او عطا مى کند (آسیه همسر فرعون بود که ایمان آورد و زیر شکنجهاى هولناک شوهرش جان داد.

چو از گلبنى دیده باشى خوشى

روا باشد از بار خارش کشى

درختى که پیوسته بارش خورى

تحمل کن آنگه که خارش خورى

زن و رضایت شوهر 
(( ویل لامراة اغضبت زوحها و طوبى لامراة رضى عنها زوجها ))
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: واى بر زنى که شوهر خویش را به خشم آورد، خوشا به حال زنى که شوهر از وى خوشنود باشد.علاقه به شوهر 
امام صادق علیه السلام فرمود: پیامبر اکرم از جنگى که در آنها عده بسیارى از مسلمانان آسیب دیده بودند برمى گشت ، عده اى از زنها به استقبال آمده از شهداى خود مى پرسیدند، زنى نزدیک شد و گفت یا رسول الله فلانى چه شد؟ حضرت فرمود با تو چه نسبتى دارد؟ گفت برادرم است حضرت فرمود: خداى را سپاس گوى (بخاطر توفیق شهادت برادرت ) و استرجاع کن (بگو انا الله و انا الیه راجعون یعنى ما همه براى خدائیم و به سوى او بر مى گردیم ) همانا او شهید شد، آن زن نیز سپاس گفت و استرجاع کرد، سپس ‍ عرض کرد: یا رسول الله فلانى چه شد؟ حضرت فرمود با تو چه نسبتى دارد، عرض کرد: شوهرم است . حضرت فرمود: خداى را سپاس گوى و استرجاع کن که او شهید شد، زن (که به شدت ناراحت شده بود) عرض کرد واى از ذلت ، پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: گمان نمى کردم زنى اینقدر راجع به شوهرش غصه دار شود تا این زن را دیدم 

 .وضع اقتصادى و شوهردارى حضرت زهرا علیه السلام 
امام باقر علیه السلام روایت کند که حضرت فاطمه علیه السلام کارهاى خانه و خمیر کردن و نان پختن و جاروب کردن را به عهده گرفت ، حضرت امیر عهده دار شد که کارهاى بیرون از خانه مثل آوردن هیزم و غذا را انجام دهد.روزى حضرت امیر علیه السلام به حضرت فاطمه (س ) فرمود: آیا چیزى (از غذا و خوراکى ) نزد شما هست ؟ حضرت زهرا گفت : سوگند به آنکه حق ، تو را گرامى داشت ، سه روز است که چیزى نداریم تا بیاورم . حضرت امیر علیه السلام فرمود: چرا به من نگفتى ؟ عرض کرد: پیامبر مرا نهى فرموده از اینکه از شما چیزى بخواهم و به من فرمود: از پسر عمویت چیزى مخواه ، اگر چیزى آورد که خوب وگرنه از او درخواست مکن ، و در روایتى آمده است که فرمود: از خدایم حیا مى کنم که شما را وادار کنم به چیزى که در توان ندارى ، امیرالمؤ منین از خانه بیرون آمد، از شخصى دینارى قرض ‍ گرفت تا چیزى تهیه کند، وقتى برمى گشت هوا تاریک بود، در میان راه مقداد ابن اسود (از یاران با وفاى پیامبر صلى الله علیه و آله ) را دید (که شب هنگام در کوچه سر گردان بود) حضرت از او پرسید: چرا این وقت بیرون آمده اى ؟ مقداد گفت : اى امیرالمؤ منین سوگند به آنکه حق تو را بزرگ داشته است به خاطر گرسنگى بیرون آمدم ، از امام باقر علیه السلام سؤ ال شد آیا آن زمان پیامبر زنده بود؟ فرمود: آرى .حضرت امیر به مقداد فرمود: من نیز بخاطر همین بیرون آمده ام ، و یک دینار قرض کرده ام ولى تو را بر خود مقدم مى دارم ، آن پول را به مقداد داد و برگشت ، همینکه به خانه آمد، دید که پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله نشسته اند و حضرت فاطمه (س ) نماز مى خواند و در مقابل ایشان ظرفى سرپوشیده قرار دارد: حضرت فاطمه بعد از نماز سرپوش را از ظرف برداشت ، ظرف آبگوشتى بود که نان و گوشت در آن بود. حضرت امیر علیه السلام پرسید: اى فاطمه این را از کجا آورده اى ؟ حضرت زهرا عرضکرد: از نزد خداست ، خداوند به هر که بخواه بى حساب روزى مى دهد!پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله به حضرت امیر علیه السلام فرمود: مى خواهى راجع به همانند تو و او بگویم ؟ عرض کرد: آرى ، پیامبر فرمود مثل تو همانند زکریا است که چون نزد مریم در محراب عبادت رفت ، دید غذایى نزد مریم است ، پرسید اى مریم این غذا از کجاست ؟ مریم گفت : این از نزد خداست ، خداوند هر که را بخواهد بى حساب روزى مى دهد. امام باقر علیه السلام فرمود: سپس همگى تا یک ماه از آن مى خوردند و این همان ظرف است که حضرت قائم علیه السلام از آن غذا مى خورد و اکنون نزد ماست.

اى گرامى دخت سالار امم

همسر و همخوابه حبل المتین

از تو جسته سکه عصمت رواج

عصمتت بگرفته از عفت خراج

با وجود چون زن در احترام

دیگر از مردان نباید برد نام

کوه مس را مى کند کان طلا

خاک پاى فضه ات چون کیمیا

آبروى مریم از خاک درت

ساره و هاجر به خدمت دربرت

گر توئى زن اى سرفراز زمن

کاش مردان جهان بودند زن

آنچه قدرت داشت ذات کردگار

حمله را بردست در ذاتت بکار

بیش از اینم نى به وصفت دست رس

گر بود در خانه کس یک حرف بس

فاطمه بانوى نمونه اسلام 
او دختر پیامبر اسلام است ، شوهرش على بن ابیطالب بعد از پیامبر نظیر ندارد، گرچه حوادث روزگار نگذاشت تا بتوانیم از کمالات و معنویات حضرتش ، آن طور که باید مستقیما درس بگیریم و در مدت کوتاهى راه شهادت را پیمود اما کسانى که با عظمت امیرالمؤ منین آشنا هستند مى توانند از این راه به عظمت زهراء مرضیه پى ببرند، چرا که پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: اگر على علیه السلام نبود براى زهرا همتائى نبود، زهرا همتاى على علیه السلام است و همتاى على علیه السلام بودن عظمتى مى خواهد که در تصور نمى گنجد، در دورانى ازدواج کرد که اوج جهاد اسلام بود هر لحظه شیپور جنگى نواخته مى شد و این شوهر والامقام بود که با فداکارى خود قامت اسلام را راست نگاه مى داشت و این فاطمه علیه السلام بود که در این راه مقدس ، شوهر را کمک مى کرد و هرگز تاریخ نشان نمى دهد که از شرکت شوهر در این نبردها اظهار نگرانى کرده باشد، و درست در همان زمان که فقر و فشار اقتصادى شدیدى بر زندگى مسلمانها مخصوصا خاندان پیامبر حاکم بود، او با آغوش باز جهاد را و فشار اقتصادى را که گاهى موجب مى شد تا چند وعده فرزندانش غذا نمى خوردند و با بهانه آنها را مى خواباند براى پیشبرد اسلام پذیرا مى شد، جهاد و فقر نه تنها او را از اسلام دور نکرد که برعکس بر عبادت و راز و نیاز دائمى او افزود، گرفتاریهاى اقتصادى و مسائل سیاسى و خانوادگى هرگز او را از خدا راز و نیاز مى کرد و از همان لحظات شیرین نیرو مى گرفت ، ارزش را به دارائى نمى داد و ندارى را علامت بدبختى نمى پنداشت با اینکه دختر پیامبر بود هرگز به این نسبت فخر و تکبر و بر شوهر نکرد با آن عظمت ، در خانه کار مى کرد و کار در منزل را عار نمى پنداشت و بعنوان روشنفکرى و ارزش ‍ بدنبال کار در خارج از منزل و یا خودنمایى نبود. و مهمتر از همه فرزندانى به جامعه تحویل داد مانند امام حسن و حسین و زینب و کلثوم ، که جهان اسلام به وجودشان افتخار مى کند.امام حسین به دامن مادر افتخار مى کند 
آرى آنگاه که به سالار شهیدان حسین ابن على (ع ) فرزند فاطمه علیهاالسلام پیشنهاد بیعت با یزید را مى کنند پاسخ مى دهد که این زنازاده (عبیدالله ابن زیاد) فرزند زنازاده مرا میان دو کار مخیر کرده است ، مرگ و ذلت و هیهات منا الذلة ، و چه دور است از ما ذلت خدا و رسول او و مسلمانان و دامنها پاک و پاکیزه و سرهاى پر حمیت و جانهایى که هرگز طاعت فرومایگان را بر کشته شدن مردانه ترجیح ندهند، براى ما ذلت نپسندند، او به دامن پاک که او را پرورش داده یعنى دامن مادر بزرگوارش زهراى مرضیه استدلال مى کند که دامن زهرا زبونى نمى پذیرد.جهاد فاطمه علیهاالسلام 
حضرت زهرا(ع ) در حالى که شوهرش را به جهاد مى فرستاد و در میان خانه کار مى کرد و زندگى را سر و سامان مى داد و با فقر و تنگدستى دست و پنجه نرم مى کرد و عبادت خدا را به بهترین وجه انجام داده و فرزندانش را هم براى جهاد تربیت مى کرد، با این همه خود نیز به جهاد پرداخت ، جهادى مقدس و بزرگ ، بگونه اى که امروز هر کس براى نگارش زندگى زهرا قلم بدست بگیرد ناچار است مبارزه او را با ستمگران بنگارد و آن حوادث افتخار آفرین ولى دردناک را بازگو کند و با صراحت حکومت ستمکاران را رسوا کند، و چنان سیاستمدار و متفکرانه جهاد مى کرد که سفارش کرد بعد از شهادتش هم مراسم تدفین او مخفیانه باشد تا این لکه ننگ همیشه بر دامن دشمنانش بیفتد که چرا تنها بازمانده پیامبر بعد از پدر چند ماهى بیش ‍ زندگى نکرد و مظلومانه شهید شد و چرا مظلومانه تشییع و مخفیانه دفن شد و قبرش هم مجهول ماند، و آفرین بر این جهاد و جهادگر.فاطمه از دیدگاه پیامبر اکرم (ص ) و این چنین بود که پیامبر با آن عظمت و بزرگوارى چنان در مقابل زهرا احترام مى کرد که انسان را مبهوت مى کند امام صادق (ع ) فرمود: پیامبر فاطمه را بسیار مى بوسید عایشه اعتراض کرد پیامبر فرمود: اى عایشه وقتى مرا به آسمان بردند در معراج وارد بهشت شدم ، جبرئیل مرا نزد درخت طوبى برد و از میوه آن به من داد خوردم خداوند آن میوه را در صلب من نطفه کرد و چون به زمین آمدم از آن نطفه خدیجه باردار شد و نطفه فاطمه منعقد گشت ، هیچگاه او را نمى بوسم مگر اینکه بوى درخت طوبى را استشمام مى کنم  و فرمود فاطمه حوریه اى است در صورت انسان و مکرر از پیامبر روایت کرده اند که پیامبر نمى خوابید تا اینکه روى فاطمه را ببوسد یا میان سینه او را مى بوسید و گاهى صورت خود را بر سینه فاطمه قرار مى دادگاهى دست فاطمه را گرفته مى فرمود: هر که این را مى شناسد که مى شناسد هر که نمى شناسد او فاطمه دختر پیامبر است او پاره تن من است ، او قلب من است که میان دو پهلوى من است ، هر که او را اذیت کرده است  هر گاه به سفر مى رفت آخرین نفرى که میدید زهرا بود و هرگاه از سفر مى آمد اولین نفر زهرا بود وقتى وارد مجلس مى شد پیامبر بر مى خواست و سر او را مى بوسید و زهرا را در جاى خود مى نشاند.آرى فاطمه دختر نمونه نبوت ، و همسر نمونه ولایت است ، اگر فاطمه و همسر والامقامش ، بر اولاد گرامى او باد.

فاطمه اى که حق بر، او سلام مى کند

اداى ذکر نام او به احترام مى کند

کسى که پیش پاى او، پدر قیام مى کند

بر در خانه اش سلام ، صبح و شام مى کند

شرق ببین که خانه اش ، برده سبق ز طور هم

حیاببین که پوشد او، چهره خود ز کور هم

فاطمه اى تو بازگو، فلسفه حیات را

ساخته جد و جهد تو سفینة النجاة را

زنده نگاه داشتى و آتوالزکاة را

حى على الفلاح را حى على الصلاة را

مزرعه عفاف را ز اشک ، آب داده اى

به بانوان ز شرم خود، درس حجاب داده اى

اى که خداى بى مثل ، به کوثرت مثال زد

دم از جلال و قدر تو قادر ذوالجلال زد

نبى زمهر، بضعتى ، به سینه ات مدال زد

حلقه به باب خانه ات دست على و آل زد

یافته است پرورش ، خون خدا ز شیر تو

شیر خدا به مرتبت ، نظیر تو، بشیر تو

به حسن تو که مى کند جلوه گر آفتاب را

به اشک تو که بشکند قیمت در ناب را

به کوى تو که دلم ربوده صبر و تاب را

عرض سلام کردم و منتظرم جواب را

دریغ از جواب ما به خاطر خدا مکن

دست توسل مرا ز دامنت جدا مکن

قسمتى از قصیده : سید رضا مؤ ید
بخش دوم : وظایف مرد یا آداب زن دارى 
مرد بعنوان سرپرست خانواده و تنظیم کننده برنامه زندگى ، داراى وظائفى است ، که باید آن را مراعات کند، از نظر اقتصادى ، مرد مسئول تاءمین مخارج همسر و فرزندان مى باشد و باید در حد توان خود به این مهم بپردازد، اما مسئولیت مهم او همان تربیت و اخلاق پسندیده در خانه است ، که در بحث خانواده توضیح خواهیم داد، اینک پاره اى از روایات و دستورات اسلامى در رابطه با وظائف مرد نسبت به همسر خویش ذکر مى شود.فرمان خدا در مورد بانوان 
(( عاشروهن بالمعروف ))
خداوند راجع به رفتار شایسته با همسر مى فرماید: با زنهاى خود به نیکوئى رفتار کنید.آرى ، این جمله در حین کوتاهى ، حدود برخورد با همسر و کیفیت رفتار با او را تعیین مى کند و مى فرماید مرد نباید در رفتار نسبت به همسر، از حد اعتدال خارج شود، ظلم و بداخلاقى و بخل و سختگیرى ، خلاف دستور خداست ، همچنانکه رها کردن همسر، مراقبت او نبودن ، مطیع کامل زن بودن و خرجهاى بیهوده و سستى هاى ناپسند نیز درست نیست ، مرد باید با همسر از حد اعتدال خارج نشود، نه ظلم کند و نه خود را رها و در اختیار همسر قرار دهد. حضرت على علیه السلام فرمود: هر مردى که امور او را زن بگرداند ملعون است  

زن گل است با او مدارا کنید 
(( فان المراة ریحانة و لیست بقهرمانة . ))
امیرالمؤ منین در ضمن سفارشات خویش به فرزندانش محمد حنفیه فرمود: اى پسر من وقتى قوى بر طاعت خدا قوى باش (ظلم نکن ، به مردم خدمت کن ) و چون ناتوان شدى از معصیت خدا ناتوان باش (حقوق مردم را ضایع مکن ) اگر بتوانى که زن را بیش از آنچه مربوط به خود اوست ، اختیار ندهى ، انجام ده ، چرا که این کار جمال زن را پیوسته و خاطرش را آسوده و حال او را نیکو مى کند، همانا زن گل است نه قهرمان ، با او به هر حال مدارا کن و نیکو برخورد نما تا زندگى تو با صفا شود

با همسر خود خوب رفتار کنید 
(( رحم الله عبدا احسن فیما بیته و بین زوجته ))
امام صادق علیه السلام فرمود:رحمت خدا بر آن بنده که با همسرش به نیکى رفتار کند، همانا خداوند زن را در اختیار او قرار داده و او را سرپرست وى کرده است  (پس باید با این امانت به خوبى برخورد کند)

نظرات 1 + ارسال نظر
saeed سه‌شنبه 7 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 10:51 ق.ظ http://mohsenxman26.blogsky.com/

سلام وبلاگ جالبی داری بهت تبریک میگم...

یه سر به وبلاگ ما بزن مطمن باش ضرر نمیکنی... هر چی که بخوای داخلش پیدا میکنی.... بروز ترین وبلاگ ایرانی شناخته شده....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد